۰

ضرورت نیاز کودکان و نوجوانان به آموزش های حقوقی

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۰
ضرورت نیاز کودکان و نوجوانان به آموزش های حقوقی
این معاونت با تکیه بر حقوق شهروندي و پیگیری فرهنگ حقوقی جامعه این باور را به مسئولان و مردم یادآور کرده که دانستن قانون از الزامات اولیه مردم است.
در این راستا و بر اساس آیین نامه های صادر شده معاونت به استان ها، قضات مجرب در مدارس و آموزشگاه ها حقوق شهروندی و فرهنگی را در سایه مواد قانونی ارائه داده اند، از آنجایی که حقوق انساني، رشد مستمر و همه جانبه، اخلاق و ارزشها، صلح و مسالمت جويي، برابري اجتماعي و حرمت نهادن به تفاوتهاست، تمامی این آموزش ها در جهت رشد و پرورش دادن ظرفيت هاي افراد و گروه ها براي مشارکت و تصميم گيري و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگي اجتماعي و سياسي و اقتصادي و فرهنگي است.

اهمیت آموزش مفاهیم حقوقی به کودکان
از آنجا که رسانه هاي عمومي (تلويزيون، راديو، اينترنت، روزنامه ها و مجلات) نقش مهمي در شکل گيري و تغيير نگرش و انديشه و رفتار شهروندان دارند و ممکن است حقوق انساني آنان را مخدوش کنند و از آنجايي که اين کار در همه جاي جهان صورت مي گيرد، آموزش و شناخت روش ها و عملکردهاي رسانه ها و چگونگي اطلاع رساني درست و نادرست و قضاوت عيني در قبال رسانه ها ضرورت مي يابد. در مورد دانش و هنرها نيز که در عصر کنوني تأثير عظيمي بر بينش و نگرش و رفتار شهروندان، به ويژه کودکان و نوجوانان و جوانان دارند لازم است آموزش هاي کافي به دانش آموزان داده شود و این مهم را معاونت فرهنگی به خوبی در دو سال اخیر در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
به علاوه آموزش شهروندي مهم است چون افراد جامعه بايد ياد بگيرند که به نحوي موثر در بهبود بخشيدن به امور گوناگون جامعه محلي و ملي و جهاني مشارکت کنند. تربيت شهروندان فعال و مسئول کمک بزرگي به پيشرفت فردي و اجتماعي و حفاظت از طبيعت و محيط زندگي است. اين آموزش ها مي تواند توسط خانواده و مدرسه و رسانه هاي همگاني و نهادهاي اجتماعي صورت گيرد، اما مسئوليت اصلي آن بر دوش نظام آموزش و پرورش است که بايد به گونه اي عملي و در جريان ارتباط دانش آموزان با يکديگر و با ساير افراد و گروه‌ها از آنان شهرونداني فعال و مسئول بسازد.

ضرورت حقوق شهروندی به کودکان
ادراک افراد از حقوق و مسئوليت هاي شهروندي متفاوت (و گاهي متعارض) است، همه افراد نيازمند آموزش شهروندي براي کنش و واکنش مسالمت آميز در برخورد با تفاوتها هستند. اين آموزش ها مي تواند در برگيرنده راهبردهاي گفت و گو، مصالحه، آگاهي يافتن از فوائد تفاوتهاي فردي و اجتماعي، رشد ويژگي هاي دروني، پذيرش تفاوتها و آگاهي از تعارض هاي تهديد کننده حقوق انساني (مانند نژاد پرستي، تبعيض جنسي، برتربيني گروههاي معين اجتماعي و فرهنگي و تعصبات فرقه گرايانه) و ضرورت مقابله با آنهاست.
از آنجا که شهروندي يک فرايند مربوط به تمام عمر است. همه افراد در تمام طول زندگي خود نيازمند آموزش هاي متناسب با شهروندي در مراحل گوناگون زندگي هستند.
دانش آموزان نيز نيازمند آن هستند که در زمينه هاي اخلاقي، رشد اجتماعي و دانش و درک درست از جهان آموزش ببينند، در تمام تصميم گيريهاي مربوط به خودشان در خانه و مدرسه و جامعه مشارکت کنند و به عنوان يک شهروند، به صورتي فعال در مناسبات اجتماعي متناسب با احوال خودشان قرار گيرند.

نقش آموزش و پرورش در تربیت حقوقی کودکان
آموزش و پرورش بايد به کودکان و نوجوانان کمک کند تا شهرونداني مسئول، مشارکت کنندگاني فعال در امور زندگي اجتماعي و فرهنگي، يادگيرندگاني موفق و علاقه مند و افرادي متکي به خود و قابل اعتماد بار آيند. وقتي که دانش آموزان به سن نوجواني و جواني مي رسند مدرسه بايد به آنان بياموزد که چگونه يک زندگي مستقل براي خود ايجاد کنند و علاوه بر مهارتهاي ضروري، مشاوره و آموزش لازم در زمينه ادامه تحصيلات، پيدا کردن شغل، استقلال يافتن از خانواده، مديريت امور مالي خود و آشنايي با قوانين و برقراري ارتباط با ادارات و مسئولان دولتي به آنان آموزش دهد.
 نوجوانان و جوانان نيازمند ترکيب پيچيده اي از شايستگي هاي فکري و رفتاري و مهارت هاي گوناگون نظري و عملي براي آغاز زندگي مستقل خود هستند و مدرسه بايد نقش خود در کمک به آنان را در اين امور پيچيده ايفا کند تا بتوانند به زندگي اجتماعي وارد شوند و نقش مستقل خود به عنوان يک شهروند مسئول را ايفا کنند.
بنابراین همه افراد براي زندگي در جوامع شهري و روستايي بايد نسبت به قوانين حاكم بر جامعه خود آگاهي داشته باشند و آن را رعايت كنند. شايد خيلي از تخلفات و جرم هايي كه در جامعه روي مي دهد ناشي از ناآگاهي افراد از قوانين جاري باشد كه محتواي برخي از پرونده هاي جاري قضايي نيز اين وضعيت را آشكار مي سازد.
در حال حاضر فرهنگ سازي، رعايت قانون و حقوق ديگران از حلقه هاي مفقوده جامعه ما است كه در شكل هاي مختلف در جامعه بروز مي كند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که براي فرهنگ سازي خيلي از پديده ها و مباحثات، بايد از كودكان شروع كرد و آموزش حقوق نيز جز مهمترين اين الزامات است. كودكان در اين سنين به شدت آمادگي فراگيري دارند زيرا از لحاظ سني، ذهن آنان كاملا آماده دريافت مطالب مختلف است كه يكي از آنها مي تواند حقوق شهروندي باشد.
با اين سخن دوره 6 تا 17 سالگي بهترين زمان آموزش قوانين به كودكان و نوجوانان است و آنان در اين دوره در مدرسه حضور دارند و آماده هرگونه يادگيري هستند.




777
 
کد مطلب : ۵۴۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما