مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه:
پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع عنصر مهمی در اعتماد مردم به دستگاه قضایی است
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان شرقی، حمیدرضا رستمی، سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی و تکریم ارباب رجوع از چالش های اصلی قوه قضاییه بیان کرد و گفت: پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع نقش مهمی در عملکرد کلي قوه و اعتماد عمومي به دستگاه قضایي داشته و بنا بر برخي گزارشات ريشه بسیاری از نارضايتيها از دستگاه قضایي ميباشد.
مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: اهميت موضوع تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين به حدی است که رهبری معظم انقلاب در بيانات خود مسئولين و دستگاههای زيرمجموعه قوه قضایيه را به مسابقه برای خدمت رسانی بيشتر به مردم فراخواندهاند.
وی با اشاره به دستورالعمل تکریم ارباب رجوع دستگاه قضایی گفت: تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی به جا آوردن حقوقي است که اقتضای کرامت انساني ارباب رجوع ميباشد. اين حقوق در دستگاه قضایي شامل مواردی چون حق دسترسي عادلانه به خدمات و اطلاعات، حق برخورداری از احترام و حفظ حريم مناسب نوع انسان، حق آگاهي و اظهارنظر، حق مصونيت از تبعيض و ظلم، حق طلب پاسخ در مقابل درخواستها و شکايات و حق جبران خسارت ناشي از فعاليت نامطلوب دستگاه قضایي ميباشد.
مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه شفاف سازی و اطلاع رسانی خدمات، تمهید امکانات، تجهیزات و تسهیلات جانبی، اخلاق و رفتار مناسب، خدمات الکترونیک و غیرحضوری و ارتباط و پاسخگویی به درخواستها و شکایات را از اقدامات اصلی در راستای ارتقای رضایت و تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی برشمرد.
رستمی تصریح کرد: برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، برخورداری از اِعمال بیطرفانه، دقیق و کامل قوانین و مقررات، مصون بودن از تبعیض در نظامها، فرآیندها و تصمیمات دادگستری، دسترسی آسان و سریع به خدمات دادگستری، حفظ و رعایت حریم خصوصی همه افراد، آگاهی به موقع از تصمیمات و فرآیندهای دادگستری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای دادگستری، برخورداری اشخاص توانخواه از امتیازات خاص قانونی، رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات و جبران خسارات وارده در اثر قصور یا تقصیر دادگستری و کارکنان آن از ارزشهای بنیادین تکریم ارباب رجوع است.
وی همچنین به توضیح مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع در قوه قضاییه که شامل دو دسته معیار توانمندسازها و نتایج است پرداخت و افزود: در معیارهای توانمندساز به آنچه دادگستریها در جهت تحقق اهداف و نتایج مدنظرش انجام میدهد پرداخته میشود. در معیارهای نتایج به آنچه دادگستریها با اجرای برنامهها و اقدامات به آن دست مییابد پرداخته میشود. به بیان دیگر معیارهای نتایج، دستاوردهای حاصل از اجرای برنامهها را پوشش میدهد؛ در مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع سه معیار توانمندساز شامل رهبری و مدیریت، قضات و کارمندان و خدمات و فرآیندها تعریف شده است. در معیارهای نتایج نیز دو دسته معیار شامل نتایج مرتبط با قضات و کارمندان و نتایج مرتبط با ارباب رجوع و جامعه مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: معیارهای توانمندساز دارای رابطه علی و معلولی با معیارهای نتایج هستند و بر اساس نتایج حاصله، توانمندسازها مورد ارزیابی و بازنگری قرار میگیرد و چرخه یادگیری و بهبود مستمر عملکرد دادگستریها تداوم یافته و عملکرد دادگستری به تدریج ارتقا مییابد.
222
مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: اهميت موضوع تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين به حدی است که رهبری معظم انقلاب در بيانات خود مسئولين و دستگاههای زيرمجموعه قوه قضایيه را به مسابقه برای خدمت رسانی بيشتر به مردم فراخواندهاند.
وی با اشاره به دستورالعمل تکریم ارباب رجوع دستگاه قضایی گفت: تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی به جا آوردن حقوقي است که اقتضای کرامت انساني ارباب رجوع ميباشد. اين حقوق در دستگاه قضایي شامل مواردی چون حق دسترسي عادلانه به خدمات و اطلاعات، حق برخورداری از احترام و حفظ حريم مناسب نوع انسان، حق آگاهي و اظهارنظر، حق مصونيت از تبعيض و ظلم، حق طلب پاسخ در مقابل درخواستها و شکايات و حق جبران خسارت ناشي از فعاليت نامطلوب دستگاه قضایي ميباشد.
مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه شفاف سازی و اطلاع رسانی خدمات، تمهید امکانات، تجهیزات و تسهیلات جانبی، اخلاق و رفتار مناسب، خدمات الکترونیک و غیرحضوری و ارتباط و پاسخگویی به درخواستها و شکایات را از اقدامات اصلی در راستای ارتقای رضایت و تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی برشمرد.
رستمی تصریح کرد: برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، برخورداری از اِعمال بیطرفانه، دقیق و کامل قوانین و مقررات، مصون بودن از تبعیض در نظامها، فرآیندها و تصمیمات دادگستری، دسترسی آسان و سریع به خدمات دادگستری، حفظ و رعایت حریم خصوصی همه افراد، آگاهی به موقع از تصمیمات و فرآیندهای دادگستری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای دادگستری، برخورداری اشخاص توانخواه از امتیازات خاص قانونی، رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات و جبران خسارات وارده در اثر قصور یا تقصیر دادگستری و کارکنان آن از ارزشهای بنیادین تکریم ارباب رجوع است.
وی همچنین به توضیح مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع در قوه قضاییه که شامل دو دسته معیار توانمندسازها و نتایج است پرداخت و افزود: در معیارهای توانمندساز به آنچه دادگستریها در جهت تحقق اهداف و نتایج مدنظرش انجام میدهد پرداخته میشود. در معیارهای نتایج به آنچه دادگستریها با اجرای برنامهها و اقدامات به آن دست مییابد پرداخته میشود. به بیان دیگر معیارهای نتایج، دستاوردهای حاصل از اجرای برنامهها را پوشش میدهد؛ در مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع سه معیار توانمندساز شامل رهبری و مدیریت، قضات و کارمندان و خدمات و فرآیندها تعریف شده است. در معیارهای نتایج نیز دو دسته معیار شامل نتایج مرتبط با قضات و کارمندان و نتایج مرتبط با ارباب رجوع و جامعه مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: معیارهای توانمندساز دارای رابطه علی و معلولی با معیارهای نتایج هستند و بر اساس نتایج حاصله، توانمندسازها مورد ارزیابی و بازنگری قرار میگیرد و چرخه یادگیری و بهبود مستمر عملکرد دادگستریها تداوم یافته و عملکرد دادگستری به تدریج ارتقا مییابد.
222