معاونت فرهنگی قوه قضاییه 30 مرداد 1398 ساعت 10:26 http://www.farhangionline.ir/news/4964/پاسخگویی-تکریم-ارباب-رجوع-عنصر-مهمی-اعتماد-مردم-دستگاه-قضایی -------------------------------------------------- مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه: عنوان : پاسخگویی و تکریم ارباب ‌رجوع عنصر مهمی در اعتماد مردم به دستگاه قضایی است -------------------------------------------------- مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه در جمع رابطان فرهنگی دادگستری استان آذربایجان شرقی به تشریح مدل ارزیابی تکریم ارباب ‌رجوع در دادگستری پرداخت. متن : به گزارش روابط عمومی دادگستری استانآذربایجان شرقی، حمیدرضا رستمی، سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی و تکریم ارباب رجوع از چالش های اصلی قوه قضاییه بیان کرد و گفت: پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع نقش مهمی در عملکرد کلي قوه و اعتماد عمومي به دستگاه قضایي داشته و بنا بر برخي گزارشات ريشه بسیاری از نارضايتي ها از دستگاه قضایي مي باشد. مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: اهميت موضوع تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين به حدی است که رهبری معظم انقلاب در بيانات خود مسئولين و دستگاه های زيرمجموعه قوه قضایيه را به مسابقه برای خدمت رسانی بيشتر به مردم فراخوانده اند. وی با اشاره به دستورالعمل تکریم ارباب رجوع دستگاه قضایی گفت: تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی به جا آوردن حقوقي است که اقتضای کرامت انساني ارباب رجوع مي باشد. اين حقوق در دستگاه قضایي شامل مواردی چون حق دسترسي عادلانه به خدمات و اطلاعات، حق برخورداری از احترام و حفظ حريم مناسب نوع انسان، حق آگاهي و اظهار نظر، حق مصونيت از تبعيض و ظلم، حق طلب پاسخ در مقابل درخواست ها و شکايات و حق جبران خسارت ناشي از فعاليت نامطلوب دستگاه قضایي مي باشد. مشاور معاون فرهنگی قوه قضاییه شفاف سازی و اطلاع رسانی خدمات، تمهید امکانات، تجهیزات و تسهیلات جانبی، اخلاق و رفتار مناسب، خدمات الکترونیک و غیرحضوری و ارتباط و پاسخگویی به درخواست ها و شکایات را از اقدامات اصلی در راستای ارتقای رضایت و تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی برشمرد. رستمی تصریح کرد: برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، برخورداری از اِعمال بی طرفانه، دقیق و کامل قوانین و مقررات، مصون بودن از تبعیض در نظامها، فرآیندها و تصمیمات دادگستری، دسترسی آسان و سریع به خدمات دادگستری، حفظ و رعایت حریم خصوصی همه افراد، آگاهی به موقع از تصمیمات و فرآیندهای دادگستری و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد تصمیمات و فرآیندهای دادگستری، برخورداری اشخاص توانخواه از امتیازات خاص قانونی، رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات و جبران خسارات وارده در اثر قصور یا تقصیر دادگستری و کارکنان آن از ارزش های بنیادین تکریم ارباب رجوع است. وی همچنین به توضیح مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع در قوه قضاییه که شامل دو دسته معیار توانمندساز ها و نتایج است پرداخت و افزود: در معیارهای توانمندساز به آنچه دادگستری ها در جهت تحقق اهداف و نتایج مدنظرش انجام می دهد پرداخته می شود. در معیارهای نتایج به آنچه دادگستری ها با اجرای برنامه ها و اقدامات به آن دست می یابد پرداخته می شود. به بیان دیگر معیارهای نتایج، دستاوردهای حاصل از اجرای برنامه ها را پوشش می دهد؛ در مدل ارزیابی تکریم ارباب رجوع سه معیار توانمندساز شامل رهبری و مدیریت، قضات و کارمندان و خدمات و فرآیندها تعریف شده است. در معیارهای نتایج نیز دو دسته معیار شامل نتایج مرتبط با قضات و کارمندان و نتایج مرتبط با ارباب رجوع و جامعه مدنظر قرار گرفته است. وی افزود: معیارهای توانمندساز دارای رابطه علی و معلولی با معیارهای نتایج هستند و بر اساس نتایج حاصله، توانمندسازها مورد ارزیابی و بازنگری قرار می گیرد و چرخه یادگیری و بهبود مستمر عملکرد دادگستری ها تداوم یافته و عملکرد دادگستری به تدریج ارتقا می یابد. 222